03 juli 2024

Stipstickstuga

Ik besluit de eerste 2 dagen een alternatief voor de laplandsleden te  volgen. Over een asweg langs een meer en dan naar de fjell waar een berghut is. Het eerste stuk gaat heel vlot en daarom besluit ik om van  2 etappes 1 te maken zodat ik niet in het kleine tentje moet overnachten. 
Maar dan  wordt het zwaar. Ik moet talloze riviertjes oversteken, gewoonlijk maar een flinke spreidstand maar  af en toe moet er tactisch overlegd worden 
Bij de laatste besluit ik na enkele testen op het droge mijn rugzak over te gooien. Dat lukt maar aan de andere kant glijdt hij tergend traag het riviertje in. Ik kan hem nog tegen houden vóór hij naar de bodem zinkt of naar de Oostzee afreist. Met de bottinen uit geraak ik dan toch over.
 
In de verte verschijnt eindelijk de Stipstickstuga

Anderhalve kilometer voor het eindpunt duikt de hut op in de verte. De beloning voor de inspanning! Maar als ik daar na een tocht van 13 uur aankom blijken de vertrekken op slot. Gelukkig kan ik nog in het portaal waar je je bottines achterlaat en maak daar mijn slaapkamer van. Nog altijd confortabeler dan het kleine tentje. Twee dagen later ontmoet ik een dame die me verteld dat ze er ook geslapen heeft, de deur klemde gewoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten