16 juli 2022

Vuku


And I think.. It's going.. to rain.. Today!!! 

Maar tussen 2 buien in regent het nu eenmaal niet en krijg ik nog wat te zien. Na dé middag valt het zelfs stil. De vallei waar ik doorloop was in 1893 toneel van een enorme land verschuiving. Hierbij kwamen 120 mensen om en werden hele boerderijen meegesleurd,  foto's die je onderweg ziet getuigen van de ravage. In Stiklestad kregen ze de schrik te pakken en bouwden ze een dam voor de kerk om het gevaar af te wenden. Zo verteld me toch de plaatselijke behoeder van de kerk. 

In Vuku laat ik de wat drukkere Trondheim fjord achter mij en opent de poort naar het noorden of Zweden dat híer nog 50 route kilometer vandaan ligt. Voer voor morgen.


In de herberg komt Gea aankloppen, ze is een wereldfietser die aan het werken is aan een Nederlandstalige gids van de fiets versie van het Olavspad door Zweden, moet klaar zijn tegen begin volgend  jaar zegt ze met een zucht.



Onze gastvrouw toont ons nog het houtbewerkings atelier auskin kreatif senter dat in dezelfde boerderij gevestigd is als de herberg en dat ze samen met haar echtgenoot heeft opgebouwd. Naast cursusen voor gevorderde en beginners wordt er gewerkt aan hout stukken die ten landen overal verwerkt worden in retro vikingsgebouwen of schepen. Alles volgens de klassieke methodes en klassieke werktuigen. Het roept herinneringen op aan de werktuigen van mijn grootvader uit mijn jeugd.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten