19 juli 2022

Lunch in Skavhaugstetta


Terwijl ik mijn boterham eet onder het belangstellende oog van enkele vrienden in een klein gehucht zegt een plaatselijke bewoner mij goededag. 

Ik krijg een gratis geschiedenisles van wat hier allemaal heeft plaatsgehad. Op de plek die nu wordt ingenomen door mijn vrienden stond vroeger een boerderij die later verplaatst werd naar de boerderij die je op de foto hierboven  in de achtergrond ziet. Op  200 meter afstand staat een grotere boerderij die e er nu nog staat.  Een dochter van de boerderij op déze plek was hopeloos verliefd op de zoon uit de grote boerderij maar de boer verzette zich op alle mogelijke manieren tegen een huwelijk omdat hij het meisje minder gefortuneerd en van lagere komaf beschouwde. Hetgeen in een jarenlange vete zou uitmonden. Een tweede gebeurtenis, mijn Noors Engels is te beperkt om te begrijpen of dit verband had met het voorgaande, is de inbraak van twee Zweedse handwerklieden in de boerderij. Ze vermoorden alle bewoners en namen mee wat van waarde was maar  konden gevat worden. Ze werden in de boeien geslagen en  aan een paal gebonden en gemarteld waarna ze naar Trondheim  gevoerd werden om terechtgesteld te worden. Een derde verhaal gaat over de Zweden in de oorlog met Noorwegen-Denmarken die híer langs de bergkam kwamen om twee kilometer verder over de brug de rivier over te steken. Enkele kilometers verder zouden ze slag leveren op de plaats waar ik enkele dagen geleden op de heenweg naarcSul ben voorbij gekomen. Ik loop nog even om langs de brug maar er is niets bijzonder te bemerken behalve twee Noorse schapen die hiernu de wacht houden. Je weet maar nooit met die Zweden. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten