08 augustus 2012

Paklijst herbekeken




Een van de belangrijke zaken in de voorbereiding was het samenstellen van de uitrusting. Het is het afwegen van het gewicht dat je meedraagt tegenover het comfort dat je onderweg wenst te genieten. Wat je meeneemt is sterk afhankelijk van een aantal zaken, wat betekend voor mij comfortabel, wat zijn de weersomstandigheden waaraan ik me kan verwachten, welk soort terrein ligt op mijn pad, zijn slaapplaatsen op voorhand vastgelegd, wat kan ik besteden voor en tijdens de reis, wat kan ik dragen, en ga zo maar door.
Om dit aan te pakken ben ik vertrokken van een paklijst die ik nog had van een klimstage in Oostenrijk. Die lijst heb ik aangepast met de specifieke zaken voor de Rome tocht en rubrieken gemaakt zodat ik meer zicht had waar de kilootjes zaten en in welke domeinen waar ik moest schrappen als het gewicht te zwaar werd. Ook heb ik onderscheid gemaakt tussen het gewicht dat je in de rugzak heb zitten en wat je aanhebt of zo meedraagt.
Uit het verleden heb ik geleerd dat het herbekijken van je lijst belangrijk is eenmaal de reis achter de rug is, dit om gebruik te maken van de ervaring die je hebt opgedaan.
De band-lus en het prussik touw had ik er al uitgelaten bij mijn vertrek. De Zonnebril en Fluovest  heb ik niet gebruikt, maar zou ik een volgende keer terug meenemen. Het Hondenfluitje heb ik veelvuldig gebruikt in Lazio, daarna ben ik het verloren en heb ik in Duitsland een nieuwe gekregen maar het nog maar zelden nodig gehad. Als ik terug ga naar het Zuiden, gaat het terug mee! Wat sokken betreft ik had de summit bridgedale mee die ik in het hooggebergte gebruik en de middel-zware trekking versie. De summit sokken vond ik minder comfortabel voor deze tocht maar de middel-zware trekking sokken niet te missen. Je krijgt je sokken niet in een nacht droog en als je wil wisselen overdag heb je toch 3 paar nodig. Om te stappen heb ik af en toe handig gebruik gemaakt van een hemd met lange mouwen als verweer tegen de insecten. Ik was vertrokken met een katoenen T shirt, maar die heb ik zo vlug als ik kon gewisseld voor een synthetisch exemplaar. Zowel de wollen Merina als de synthetische T-shirts zijn van pas gekomen naar gelang het weer van die dag. De crocks dan, niet om aan te zien maar veder licht en een juweeltje aan je voeten als je een hele dag je bottines heb aangehad. Bovendien kun je ze binnen en buiten gebruiken, en als het moet door een beek stappen, al heb ik dat laatste altijd op blote voeten gedaan.
Gezien het vertrek in april en het berg landschap had ik redelijk wat winter kledij bij, hetgeen ik niet had willen missen. Maar eens in het Zwarte Woud is wat ik kon missen terug naar huis gegeven aan Chris die enkele dagen me vergezelde. Vraag was geef ik de flies of de wind vest mee? Het is de flies geworden omdat de wind vest me ook van pas kwam als ik uitgeregend was. Eens in Luxemburg heb ik mijn tentje ook adieu gezegd, omdat ik toen compagnie had en kamperen geen optie meer was.
Sporttape heb ik veelvuldig gebruikt (6 rollen), een ieder die me kwam vergezellen had dan ook een rolletje bij. Gezien het e-Reader verhaal dat in de soep liep, hebben mijn metgezellen ook altijd een flink pak kaarten mogen meebrengen en terug afvoeren. Een gewicht dat niet te versmaden was.  Eenmaal kon ik bij het overnachten in een jagershut in de bergen geen vuur maken, omdat het hout te nat was en er een stevige wind stond, daarop heb ik gevraagd om enkele aanmaak blokjes mee te brengen hetgeen niet op mijn lijstje stond.
Mijn bottines had ik nieuw gekocht voor deze reis en er een 100 tal km mee ingelopen. Tegen het einde van de reis was ik door mijn zolen gelopen en bij thuiskomst heb ik er dan ook nieuwe onder laten zetten.
Wat een complete ramp was, was mijn regenjas. De combinatie van regen en zweet maakte dat ik in de kortste keren goed nat was. Het is geëindigd met me neer te leggen bij het feit: als het regent wordt je nat, punt. Enkel zorgen dat je gerief in de rugzak droog blijft, en daarvoor waren de zakken waarin ik mijn gerief verpakte heel doel treffend. Zij mogen volgende keer ook weer mee!

Klik hier voor paklijst


Geen opmerkingen:

Een reactie posten