28 juni 2018

Dag 86 Tretten

 Zo goed als het gisteren liep zo moeizaam vandaag al na honderd meter bij een afdaling laat de lies spier weer van zich horen zodat Marleen mijn rugzak moet overnemen om op een vlak stuk te geraken

Locale tips voor bijstand leveren geen soelaas.

Zodat we besluiten dat ik de bus terug neem naar Lillehammer voor medisch advies en Marleen doorloopt. We zien dan later wel hoe we terug kunnen samen lopen.
Uit het beeld op de hoek aan het ziekenhuis in Lillehammer blijkt dat men hier vertrouwd is met mijn soort gevallen.
Wachtend op de dokter zet ik me op een bankje in de schaduw waar een proffesor elementaire deeltjes fysica me aanspreekt , maar behalve zijn kennis van die kleine spullen weet hij ook alles van Noorwegen in al zijn aspecten .Hij verteld me over het verhaal van Haakon VI, buitenechtelijke zoon van Haakon III  die al overleden is bij de geboorte van zijn zoon. Het is een tijd van ingewikkelde burgeroorlogen in Noorwegen en om te verhinderen dat de troonopvolger vermoord wordt vlucht een groep soldaten met de kleine jongen naar Nidaros. Maar onderweg worden ze op de hoogvlakte van Dovre overvallen door een sneeuwstorm. Maar twee man overleven de tocht op hun skies en kunnen de kleine in veiligheid brengen. Dit is de herkomst van de skier in het wapen van Lillehammer. Er is nog altijd een driejaarlijkse birkebeiner race met een rugzak van 3,5 kg die het gewicht van de kleine Haaikon voorsteld


Geen opmerkingen:

Een reactie posten