06 april 2017

Dag 9 Tiel


Je voeten is een de weinige essentiële zaken die je nodig hebt om verder te gaan, en het signaal komt door dat ze op het punt staan het te laten afweten. Daarom verkort ik deze proloog met één dag en kies Tiel als voorlopige eindbestemming. In juni zien we wel weer hoe het verder loopt. Tiel niet zo maar een stad. Enkele jaren geleden ben ik hier in de archieven gedoken op zoek naar gegevens van de Joodse tak uit onze familie geschiedenis. Sarah Franco & Samson Hamburger werden hier in 1820 geboren en zouden er een gezin stichten. Zij kwam langs het westen en hij langs het oosten in generaties die ooit mijn reis uit het zuiden hebben gemaakt. Hoe dat weet ik niet. Ik kan er maar over speculeren. Na de oorlog bleef hier van de joodse gemeenschap die er een synagoge hadden maar 1 mens van over. Een golf had de overige weg gevaagd. Niets is voor altijd, niets voor altijd verdwenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten