18 maart 2012

Gadgets voor de 21 eeuwse pelgrim


De uitrusting van de pelgrim in vroegere tijden was vrij beperkt en gestandaardiseerd. Erg mooi getoond in de tentoonstelling ‘Pelgrims onderweg naar Santiago’ onlangs gehouden te Utrecht.
Zo niet in deze complexe tijden. Ook ik heb niet kunnen weerstaan toe te geven een aantal zaken aan mijn uitzet toe te voegen, niet strikt nodig maar handig. Hierbij een selectie:

1.      Pleisters voor de blaren, hopelijk nooit vandoen. De mijne komen van Scholl, iets goedkoper dan Compeed.
2.      Spikes voor onder je schoenen te binden. Goed voor de steile hellingen in vochtig weer, of op een streepje sneeuw. Het paar weegt 150gr.
3.       Een thermometer, echt wel overbodig maar ik kan het niet laten.
4.      Prussik touw, Heb er een 6mm bij 5m. 150gr maar kan voor allerlei dienen bij het kamperen.
5.      E-Reader: Bevat kaartjes, handleiding foto toestel, adressen, beschrijving van plaatsen en routes, Italiaans woordenboek en meer van dat. Dat alles aan de prijs 250gr.
6.      Sport-tape. Om je voeten in te tapen om  bleinen te voorkomen. De laatste van de gadgets die ik uit mijn lijst zal schrappen.
7.      Musketon. Klimtouw, helm, klimbroek, crampons, pikkels. Allemaal nuttig om de bergen over te komen, maar hopeloos zwaar in de PO vlakte. Maar een Musketon die kan er nog wel bij. Al was het maar om iets vast te haken op mijn rugzak.
8.     GPSmap 60CSx van Garmin, De 62 reeks waren beter. Die kan ook in gescande kaarten aan en laat dubbel zoveel way points toe. Zonder dit klein nood voeg ik 20 dagen toe aan mijn planning.
9.     Opinel mes, hoeft geen commentaar.


a.      Windstopper Baffin Ballaclavia van OR. Welkom op de Apennijnen kam bij stevige wind. Dit zet je beter niet op als in een erremo om onderdak gaat bedelen.
b.      Fluo vestje, als je ooit door een tunnel moet of in het donker langs een baan. In Italië zijn de wegen dikwijls niet op voetgangers voorzien.
c.      Een zonnebril, zeker als je nog door sneeuw trekt. En tenslotte je moet toch iets bijhebben dat je onderweg kan verliezen.
d.      Kompas. GPSen zijn mooi maar  ze kunnen het laten afweten, en als de zon dan niet schijnt dan weet je het wel.
e.      Fluitje. Nog niet gebruikt, maar gekregen van mijn dochter bij een Nepal tocht, dus ik weet het zeker er komt een dag ….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten